Sunday, March 13, 2011

cerita kedua:Kerana status Facebook[Bahasa Melayu]

Princess XXxx’s status:Siape yg beli sebuah lancer putih kat aku,aku akan kahwin dgn dia! Hehehe
10 peoples likes this.
view all 50 comments.
Minnie chan:Wey,kau gila ke?macam mane kalau ade orang lamar kau?
Princess XXxx:Aisy.paranoid betul.Takdenye.Kalau ade,kahwin jela..ape susah.Lagipun aku dah grad,dah 24 pun.Mak aku pun bising suruh kahwin.
Vampire prince:Betul ke nie?Serius.?
Princess XXxx:2rius.hahaha.sape lah gila sangat nk beli lancer kat aku..
Vampire prince:Aku! AKu beli untuk kau nanti..so jom kahwin!
Minnie chan:Omo..serius ke nie Vampire prince?Kau takyah layan minah nie,dia mmg tak betul sikit..
Vampire prince:Aku serius lah Minnie chan weh!Princess XXxx,Let’s get married!
-Princess XXxx pov-
What??ternganga luas mulut aku bila baca komen Vampire prince nie.Mamat ni serius ke main2?Tapi..nampak gayanya dia serius..aduh..mati aku.Aku tengok ada 1 mesej dari inbox facebook aku.Dari Vampire prince.dengan perasaan berdebar2 kalahkan atlit 100 meter yang baru nak start berlari,aku membaca basmalah dan membacanya.
-Assalamualaikum,-
Aku betul2 melamar kau ni.Kalau kau ingat aku main2,kau salah beb!Sudikah..kau jadi isteri aku?
Selepas membaca mesej itu,aku mahu pitam rasanya.Gila! Ini betul2 tak masuk akal..Tak pernah dibuat orang melamar kat facebook..apekah yang mamat ni buat?Waras ke tak..?Alah..gurau je tu kot.Aku membuat keputusan untuk membalasnya.Kalau dia bergurau..aku pun ye jugak.

To:Vampire prince
Hahaha.pandai kau gurau ek?merepek je.Tak caye ah aku camnie,..hm..kalau betul..give me a proof!

Tengok..kan aku dah cakap..confirm bergurau punyalah.Sebab dia tak balas2 dah lepas tu.Aku tunggu jugak..tapi senyap je.Haisy..kan bagus kalau crush zaman sekolah aku dulu yang lamar macam tu..ah,Fazril..ape khabar ek kamu?Dah kahwin ke belum?hehehehe.Tengok..aku dah berangan entah pape.Tapi..memang aku pernah suka si Fazril tu ha.Aisy..hot gila mamat tu!Tapi saying..dia tu pakwe kawan rapat aku.So,terpaksalah aku tarik diri.Aku mengeluh sendirian,dan log keluar dari akaun facebook ku dan terus menutup laptop.Esok kerja..lagi!

~~~~~~~~~~!!!!!!!!~~~~~~~~~~~~~~!!!!!!!!~~~~~~~~~~~~~~!!!!!!~~~~~~~~~~~~~~~!!!!!!~~~~~~~~~

    “Dhiha..wey Dhiha..!!!”Eh..kenapa macam aku dengar ada orang panggil aku?Aku berpaling ke kiri,takde orang.Ke kanan..hah,tu dia..Mirin ,rakan sejawatku yang wajahnya dekat saja dengan telinga aku.”Aduh..kau pekak ke Dhi?Aku panggil dekat 10 kali tapi takde jawapan..ish ish ish..pelik lah kau ni..”Kutuk Mirin selamba.Aku mengetuk kepalanya.”Wey..sakit lah!”Dia menggosok-gosok kepalanya yang diketuk olehku sebentar tadi.”Hah..ade ape kau menyibuk kat cubicle aku ni?”Budak ni..mesti ade pape yang dia nak cakap..tekaku dalam hati.”Dhi..jom teman aku nanti..pergi shopping..”Ujar Mirin serba salah.Macam malu pun ada.”Shopping?”Aku melepaskan sebuah tawa sederhana sebelum menyambung.”Ok..tapi nak cari ape..?”Setahu aku,Mirin bukannya kaki shopping.Lagipun dia lelaki,bukannya suka shopping.”Ah..nak beli hadiah birthday untuk ibu aku..em..malam ni taw?”Ujar Mirin lagi.Bagus betul budak ni.Hehehe..ni mesti mama-boy type.Kalau mak aku tahu aku ada kawan macam ni,mesti disuruhnya aku kahwin.Mak mana lah tak risau kalau aku yang dikategorikan sebagai ADT-atau anak dara terlajak,tak jumpa jodoh lagi.Yelah,adik2 lelaki aku yang seramai 2 orang tu dah bertunang.Depa berdua tu gatal sangat..muda2 dah bertunang.Bila mak suruh kahwin,aku mesti cakap..”Rileksla mak,Dhiha baru 26..nak terlajak apanye,”Dan mak pasti membalas,”Hang tu dah 26..dulu waktu mak 26,Dhiha dah umur 3 tahun tahu!”Erk..dan selepas itu aku speechless..Ikut la mak,Dhiha tengah tunggu prince charming Dhiha ni mak.”Kak Dhiha ni mesti dah berangan sampai ke Korea,”Aku kemudiannya menjeling Mirin,geram.Aku tahu dia sengaja mengusikku,padahal beza kami hanya sehari saja.”malam ni tahu..aku jemput kau pukul 8,””Ok..set!Tapi kau kene belanja aku makan taw!””Yelah ice princess..”Jawabnya bersahaja dan terus berlalu dari cubicleku.

~~~~~~~~~~~~!!!!!!!!!!!!!~~~~~~~~~~~~~~~!!!!!!!!!!!!!!!~~~~~~~~~~~~~~!!!!!!!!!!!!!!!~~~~~~~~~~~~~~~~

Seperti biasa,aku di hadapan laptopku.Sedang meng-update status facebbok ku dan twitter ku.Hah..tengok,mesti si Vampire prince ni online jugak kalau aku online.Macam ada jodoh pulak.Hehehe.Aku tersengih sendirian.

Princess XXxx:Haisy..penat3..bila lah aku nak kahwin ni ek?Penat jadi ADT:p
1 people like this
Vampire prince:Haisy..jomlah kahwin dengan aku..tula..aku ajak haritu jual mahal.
Princess XXxx:You and your jokes..tak habis2.Kau percaya ke jodoh dkt fb ni?Entah2 aku ni perompak ke..penjahat ke…
Vampire prince:Username kau menunjukkan yang kau tu bukanlah penjenayah..Sebab kalau penjenayah..chromosome dia XXY..tapi kau XX,yang membuktikan kau tu baik.:)Ok?
Princess XXxx:Wah..bravo2..kau mesti doctor kan?Kalau tak pun,mesti budak nerd.
Vampire prince:You get it right darling..i’m a doctor.
Princess XXxx:Apesal panggil aku darling nie..pakwe aku Nampak habislah kau,mr doctor.He gonna kill you.
Vampire prince:Hahahahaha.Pakwe?u didn’t have one because youll be mine..by hook or by crook.:)Ingat!
Princess XXxx:Dahla mr,aku out dulu.ada kerja.salam.
Vampire prince:Ok sayang..wslm.take care.
Siapelah Vampire prince ni ek?Perahsia gila.Aku cuba jugak stalk picture dia tapi..takde satu pun gambar dia.Hm..biarlah..Dan aku mula kalut memakai tudung apabila kudengar bunyi hon.Mesti Mirin ni.

~~~~!!!!!~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~!!!!!!!!!!!!!!!!~~~~~~~~~~~~~~~~~~~!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!~~~~~~~~~~~~~

   “Mirin..dekat setengah jam ni kita pusing2..tapi..kau tak decide papepun lagi..,”Aku tengah memikir ah.Sabar lah dulu,”Jawabnya.”Mirin..ape kata kau beli je gelang emas putih kat mak kau..amacam..?”Tiba2 satu idea melintas di kepalaku apabila ternampak Habib’s Jewels di hadapan mataku.”Yah..ok jugak tu,jom jom,”Dia menarik tanganku ke situ.Selepas 15 minit memilih,Mirin berpuas hati dengan seutas gelang tangan emas putih bercorak hati.”Jom pergi MPH.aku nak cari komiklah,”Ajakku.Nasib baik Mirin tak kisah.yelah..dah beli apa yang di dapat,kan?”Minat jugak engkau dengan komik ye?Sama macam abang aku.Dia tu gila sangat dengan Detective Conan.”Mataku bersinar2 apabila mendengar penjelasan Mirin.”Takyah buat puppy eyes macam tu.Tak sesuai lah,”Usiknya.Tapi aku tak peduli sebab aku dah ternampak Conan edisi #54,yang aku cari hampir sebulan lamanya,tapi gagal sebab semuanya sold out dalam masa beberapa hari saja.Bila aku mengangkat muka,aku terkejut tengok Mirin sedang bercakap dengan..Fazril??Mirin yang terperasan akan reaksiku,terus mengenalkanku dengan abangnya.”Along..kenalkan..ni,Dhiha,kawan Mirin.Dan Dhi,kenalkan,along aku,Fazril,”Bam!Betul2aku terkejut dengan ayat akhir Mirin itu.Along?Fazril abang si Mirin ni?mahu pitam aku di situ.”Hai,saya Fazril.Nice to know you Cik Dhiha,”Dia menyahut mesra.Aku kaku.”A’ah.yeye.”Aku yang biasanya talkative,terus senyap macam air batu.”Ah..along.kami pergi dulu ye,See you at home,”Mirin mengajakku balik.Aku ikut sahaja kerana masih terkejut.

~~~~~~~~~~~!!!!!!!!!!!!~~~~~~~~~~~~~~~~!!!!!!!!!!!!~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!~~~~

Aku agak berdebar2 bila sampai di rumah Mirin.Kemudian,aku terpandang sebuah Lancer merah idamanku.

Hah..bestnya kalau dapat.Sempat lagi aku berangan.Aku menggenggam hadiah yang ingin kuberikan kepada ibunya dengan kemas.Aku pastinya akan bertemu juga dengan Fazril,crush aku tu.Aku tak tahu kenapa Mirin mengajakku ke majlis kecil2 lan sempena hari jadi ibunya,padahal aku sedia maklum yang majlis ini hanya untuk ahli keluarga terdekatnya sahaja.”Ah..jemput masuk Dhi.Everyone is waiting for your arrival,”Mirin ni memang suka sangat skinship kot.Selalu tarik tangan aku.Kami berjalan melewati adik2 nya,dan kemudian sampailah kami di tempat ibunya duduk.Wanita itu Nampak cantik walaupun garis2 usia sudah mula menghiasi wajahnya.Aku mencium tanan wanita itu penuh hormat.”So,inilah Dhiha ye?”Tanya Puan Manisah,mesra.”Ye,makcik,”pelik jugak aku macam mana ibunya si Fazril dengan Mirin ni tahu nama aku.Em,Mirin yang cakap kot.Selepas itu,majlis dimulakan.

~~~~~~!!!!!!!~~~~~~~~~~~~~~~~!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~!!!!!!!!!!!!!!!!!!~~~~~~~~~~
3OMINIT KEMUDIAN..

“Hah..manenye hadiah kamu,Aril?”Puan Manisah bertanya dengan nada yang tidak sabar.”Tu ha mak,depan mata mak je..”Fazril memuncungkan bibirnya ke arahku.What..ke arahku??aku?”Oh..ye ke..?welcome to our family,Dhiha,”Puan Manisah memelukku.Aku tidak terkata.”Eh..cop cop..,”Aku bersuara selepas meleraikan pelukan.Semua mata tertumpu ke arahku,lebih2 lagi Fazril.”er..encik Fazril..are you..proposing to me now?kenapa yakin sangat,tah2 saya ni isteri orang ke..tunang orang ke..”Balasku selamba.”1st,Lancer yang awak Nampak tu bakal jadi milik awak,2nd,sebab saya memangggg sayang awak,3rd,saya nak awak jadi suri hidup saya..”Balasnya..lagi selamba.kemudian,aku terkesan sesuatu.”Er..are you,by the chance..VAMPIRE PRINCE?”Aku bertanya untuk mendapatkan kepastian.”Yup!Sayalah tu.And..awak adalah Princess XXxx,kan?Dan ADT?”sempat lagi dia mengusikku.Merona merah wajahku yang putih bersih tanpa sebijik pun jerawat.”Aisy..awak ni kan..tapi..awak serius ke?””Yelah..saya tahu lah awak S.A saya tu.Awak yang selalu letak bintang kertas bawah meja saya,tiap hari satu,kan?Masa tu awak form 2,saya form 5..”Aduh,betapa malunya aku.Dahla di hadapan ahli keluarganya.Mirin sudah tergelak kecil.Aku menumbuk bahu Mirin.”Ah…err..yup,”Tiba2 Mirin member laluan kepada Fazril yang sudah melutut di hadapanku.”Sudikah awak menjadi..isteri saya?”Aku tergamam dengan lamaran yang tidak disangka langsung.Dia sudah siap sedia untuk menyarungkan cincin di hadapanku.”Yup..!”Jawabku tanpa teragak2.”Yes..Dhiha jadi kakak ipar aku! Boleh kenakan dia selalu,”Suara ceria Mirin membuatku semua orang ketawa sebab Mirin sudah melompat kegirangan.Aku dan Fazril saling berpandangan,dan tersenyum.Yes,akhirnya aku dapat free saja Lancer! Jimat duit!Sukanye..sayang awak Fazril.Tak rugi saya tunggu awak selama ni.

No comments: